Wij Reizen Samen-activisten steunen NS-stakers en werkers in het stadsvervoer (beeldverslag)
Vandaag vindt de tweede stakingsdag plaats bij de NS. De bazen van de NS waren na de eerste stakingsdag, op 6 juni, niet tegemoet gekomen aan de eisen van de stakers in hun strijd voor een goede cao. Daarom zagen de werkers bij de NS zich genoodzaakt om voor de tweede keer het werk 24 uur neer te leggen. Vanmorgen om 8:45 uur kwamen ook de werkers bij de trams en bussen van de RET (Rotterdamse regio), de HTM (Haagse regio) en de GVB (Amsterdamse regio) in actie. Ongeveer een halve minuut toeterden die werkers in de drie steden tegelijk tegen de bezuinigingen waarmee het stadsvervoer ter plekke wordt geconfronteerd.
Leden van Wij Reizen Samen (WRS) Leiden en Den Haag toonden vanmorgen in de hal van station Den Haag Centraal en op het daarboven gelegen busplatform hun solidariteit met de werkers in het openbaar vervoer. Activisten van de Leidse #WijReizenSamen-groep hadden vanwege de NS-staking een toepasselijk spandoek gemaakt. In het hele land zijn WRS-mensen actief bezig met het ondersteunen van de NS-stakers, onder meer via een stakingspetitie die nog steeds kan worden ondertekend. Diverse NS-stakers (van de vakbonden FNV en VVMC) waren zichtbaar verheugd over de steun die WRS-activisten kwamen geven. In feite zouden alle treinreizigers de staking moeten steunen, want zonder goede arbeidsvoorwaarden voor ov-werkers kan er ook geen goed ov zijn. Dus de strijd van de ov-werkers dient ook een strijd van de ov-reizigers te zijn.
Ben je betoeterd!?
De “Ben je betoeterd”-actie van de werkers in het stadsvervoer was bedoeld als “een wake-up call in het ov”. De parlementaire politiek, de mensen in het land en zeker de ov-reizigers moeten wakker worden geschud. Want het gaat slecht met het openbaar vervoer. De marktwerking is funest, het ov is nu al veel te duur en dreigt nog duurder te worden, buslijnen worden geschrapt, en de arbeidsvoorwaarden van de ov-werkers worden steeds beroerder, met steeds meer werkdruk. Met de toeteractie gaven de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de vervoerders EBS, GVB, HTM en RET een luid en duidelijk signaal af: de voorgenomen bezuinigingen van 335 miljoen euro op het ov moeten van tafel.
“De bezuinigingen, die ondanks de val van het kabinet nog steeds op de planning staan, hebben ingrijpende gevolgen”, zo valt te lezen in een persbericht op de site van de HTM. “Tot 20 procent van het ov dreigt te verdwijnen en de prijzen van kaartjes worden fors duurder. Dit raakt niet alleen de bereikbaarheid van mensen, ook de bouw van 300.000 woningen komt in gevaar.”
Vervoersarmoede
Melanie van der Horst, voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, zegt daarover: “Zonder goed ov raken mensen geïsoleerd. Het wordt dan moeilijker om werk, onderwijs en zorg te bereiken. Of vrienden en familie te bezoeken. Als dat allemaal verdwijnt, worden mensen beperkt in hun bewegingsruimte, het versterkt eenzaamheid en vergroot de vervoersarmoede. Het ov wordt onbetrouwbaar en voor sommigen onbetaalbaar. Deze bezuinigingen zijn daarom een ontzettend slecht idee.”
Eerder stonden metro’s, trams en bussen in beide vervoerregio’s al 110 seconden stil. Dit stond symbool voor de 110 miljoen euro die wordt bezuinigd op het ov in de twee vervoerregio’s. Van der Horst: “Tel daar de bezuiniging op het studentenreisproduct nog bij op, en je komt uit op een kaalslag van 335 miljoen euro voor heel Nederland.” Als de demissionaire regering toch doorgaat met de desastreuze bezuinigingsplannen, dan mag men zwaardere protestacties gaan verwachten. Want het is noodzakelijk dat de bezuinigingen worden teruggedraaid.
Harry Westerink
Reacties (0)
Voeg nieuwe reactie toe
Wij tolereren geen: racisme, seksisme, transfobie, antisemitisme, ableisme enz.