Wild West-taferelen in de thuiszorg
Veel bejaarden en gehandicapten hebben thuiszorg en/of huishoudelijke hulp en begeleiding bij onder meer hun financiële administratie. Mensen worden ‘s avonds gebeld met de vraag of ze niet zijn vergeten om hun medicijnen in te nemen. Of ze krijgen verpleeghulp.
Die zorg wordt gefinancierd vanuit vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De uitvoering daarvan is in handen van particuliere (commerciële) bedrijven. Ook ik heb thuiszorg. Eerst van het Leger des Heils, vervolgens van een andere thuiszorginstelling. ZoBu Thuiszorg. Voor de huishoudelijke hulp zit ik nog steeds bij het Leger des Heils. ZoBu Thuiszorg heeft mij overgenomen, omdat het Leger de thuiszorg heeft afgestoten. Het werd te duur voor hen. De nieuwe thuiszorginstelling werkt goedkoper, maar bij veel gebruikers van de dienstverlening is die dienst verschraald. Ze worden niet meer iedere avond gebeld met de vraag of alles goed is, of ze krijgen niet meer iedere dag bezoek van een verpleeghulp. De gemeente bezuinigt fors op de WMO, waardoor de dienstverlening achteruit gaat.
Madeliefje
Onlangs werd ik gebeld door een wijkverpleegkundige van Madeliefje Thuiszorg, die zei: “Ik wil een intakegesprek met u”. Ik zei: “Wie bent u? Ik heb ZoBu Thuiszorg.” “Dan moet er iets mis zijn gegaan in de communicatie.” En ze hing op. ‘s Avonds had ik een medewerkster van ZoBu Thuiszorg aan de telefoon. Ik vroeg wat er aan de hand was en hoe nu de situatie was. Ze zei: “De particuliere thuiszorginstellingen concurreren met elkaar om de markt. Als je een klant binnenhaalt, is het kassa. Want je kunt de kosten in rekening brengen bij de gemeente. En wat doen die thuiszorginstellingen nu? Het is de keuzevrijheid van de klant welke instelling die neemt. Nu proberen de bedrijven klanten van elkaar af te snoepen. Dat gebeurt vaak met het verstrekken van halve informatie. De wijkverpleegkundige die vanuit een bepaald bedrijf belt, doet het soms voorkomen alsof de thuiszorginstelling die je hebt, ermee ophoudt of bezuinigt, en alsof je dan overgaat naar die nieuwe instelling. Je krijgt dan een intakegesprek bij die nieuwe instelling, en kassa! Weer een klant erbij.” Aldus het verhaal van de medewerkster van ZoBu Thuiszorg. Ook ik werd dus gebeld.
Het hele systeem is ook fraudegevoelig, bedacht ik, want in principe verwijzen (medische) hulpverleners, zoals artsen, naar een bepaalde thuiszorginstelling, die er belang bij hebben om klanten te werven. Er zijn mij geen gevallen van omkoping bekend, maar de fraude zit als het waren ingebakken in het systeem.
Over de schutting gegooid
Maar ik heb dus al maandenlang zorg van een nieuwe instelling, Zo Bu, nadat ik ben overgeheveld door het Leger des Heils. Hoe komt Madeliefje aan mijn naam en hoe weet men dat ik bij de thuiszorg van het Leger des Heils heb gezeten? Ik vertrouw de zaak niet, naar aanleiding van wat de ZoBu-medewerkster mij vertelde. Op 21 februari rolt er een brief van het Leger des Heils in mijn brievenbus, gedateerd 10 februari. Hier wreekt zich dat de post niet op tijd wordt bezorgd. In de brief staat: “Recent bent u voor uw zorg overgedragen naar de organisatie ZoBu Thuiszorg. Helaas kunnen wij niet garant staan voor de zorg vanuit deze organisatie en moeten wij u helaas mededelen dat wij op korte termijn op zoek zullen gaan naar een andere zorgpartij voor u. Het Leger des Heils zal zorgen voor een warme overdracht.”
Ik snap er niets van. Wat een cryptische brief. Ik ben tevreden over ZoBu Thuiszorg. Ik ben overgedragen. Waar bemoeit het Leger des Heils zich mee? Blijkbaar is Madeliefje ingeschakeld door het Leger des Heils. Maar hoe zit het dan met ZoBu Thuiszorg? Zij hebben mij overgenomen. Kan een derde partij dan zomaar zeggen: dat draaien wij terug? Ik heb nu het gevoel dat ik als een soort willoos pakketje door de verschillende instellingen over de schutting wordt gegooid.
Zaterdag 22 februari. Ik word ‘s morgens om 9:00 uur gebeld door een medewerkster van Madeliefje. “U hebt voortaan thuiszorg van Madeliefje. Wij bellen u iedere morgen.” En ze vraagt me de oren van het hoofd. Ik probeer uit te vinden hoe dit nu kan, maar kan niet goed met haar communiceren. Blijkbaar ben ik in hun planningssysteem opgenomen zonder intake (zie boven). Wordt vervolgd.
Piet van der Lende
(Dit artikel verscheen eerder op zijn weblog.)
Reacties (0)
Voeg nieuwe reactie toe
Wij tolereren geen: racisme, seksisme, transfobie, antisemitisme, ableisme enz.