Forum voor Anarchisme
ArtikelenDe AnarchokrantDossiersEventsWiki // Hulp bronnenContact // InzendingForum
|
anarchokrant25 juni 2026

Thuisbezorgd stelt riders bloot aan levensgevaarlijke hitte

Author: Doorbraak.eu | GEPLAATST DOOR: De Anarchokrant | Bron: doorbraak.eu

Thuisbezorgd meldde eergisteren dat het bedrijf niet laat bezorgen tijdens code oranje, dit om bezorgers te beschermen. “Hun veiligheid heeft volgens de woordvoerder de hoogste prioriteit”, aldus een bericht in De Telegraaf. Maar dat blijkt een statement voor de bühne. Want in de praktijk blijkt het bedrijf het niet zo nauw te nemen en stelt het bezorgers bloot aan levensgevaarlijke hitte.

We hebben contact met riders die meldden dat het meteen gistermiddag al begon. Code oranje ging gistermiddag om 12:00 uur in, maar in de werkpraktijk stopten de bezorgingen pas daarna. Heel ‘toevallig’ na het piekmoment van de lunch. En al om 17:00 uur begonnen de bezorgingen weer, hoewel het in grote delen van het land nog rond de 35 graden was en dus nog helemaal niet was afgekoeld. Ook dat was weer, heel ‘toevallig’, net voor het piekmoment van het avondeten.

Vanmorgen kregen riders het bericht dat de bezorgingen vandaag de hele dag ‘gewoon’ doorgaan. Thuisbezorgd meldt: “Jullie gezondheid en veiligheid blijft onze topprioriteit”. Om vervolgens alles doodleuk op de riders en de publieke infrastructuur af te schuiven. De riders moeten zich goed insmeren, een zonnebril dragen, goed drinken, en ze kunnen daarvoor zowaar gebruik maken van publieke watertappunten. Tussen de ritten door moeten ze zoveel mogelijk in de schaduw blijven. Wat een briljante adviezen allemaal! Als riders zich niet goed voelen, dan mogen ze dat doorgeven aan Thuisbezorgd. Dan kan hun shift tijdelijk on hold worden gezet. Maar gewoon stoppen met bezorgingen? Ho maar. Zoals een rider opmerkt: “Moeten er eerst doden vallen?”

Winterweer

Begin januari gebeurde er al iets vergelijkbaars, toen Thuisbezorgd-riders moesten doorwerken tijdens gevaarlijk glad winterweer. Ook toen was het zowel code geel als oranje. Bezorgers trokken aan de bel, maar de bezorgingen gingen door. Met als resultaat ongelukken, soms zelfs ernstige met blijvende schade, en veel shifts die vroegtijdig werden beëindigd.

Bezorgers trekken ook nu weer flink aan de bel over het gevaarlijke weer, maar krijgen minimaal respons. De komende dagen wordt het nog warmer met voorspellingen van temperaturen tot of over de 40 graden. Thuisbezorgd moet luisteren naar zijn riders, zijn verantwoordelijkheid nemen en bezorgingen stoppen tijdens dit gevaarlijke weer (met volledige doorbetaling van loon uiteraard!). Overigens weten we niet hoe het bij andere bezorgdiensten is gesteld, maar we hebben gehoord dat Uber Eats gisteren zelfs helemaal niet is gestopt met bezorgen.

Joris Hanse

Reacties (0)

Voeg nieuwe reactie toe

Wij tolereren geen: racisme, seksisme, transfobie, antisemitisme, ableisme enz.