Bus-soap
Wat ik mis in deze regionale bus-soap is het grotere plaatje. Waarom vinden we het in Nederland nodig om elke zoveel jaar van busbedrijf te wisselen? Het is allemaal het gevolg van de gedeeltelijke privatisering van het openbaar vervoer rond de eeuwwisseling. Sindsdien moeten provincies het busvervoer openbaar aanbesteden. Alleen de vier grote steden mogen zelf beslissen hoe zij de boel organiseren. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is het vervoersbedrijf daarom grotendeels eigendom van de gemeente zelf. In de rest van Nederland is het nu eens de naam van Arriva die op de bussen prijkt, dan weer Keolis of Hermes. Of Qbuzz. De ironie wil dat het moederconcern, de Italiaanse spoorwegen, een staatsbedrijf is. Volgens enthousiaste markteconomen heeft deze verkleedpartij tot kostenbesparingen geleid. Hun enige kritiek is dat provincies “slimmer’ moeten aanbesteden. De passagier ziet iets anders. Het openbaar vervoer is volstrekt onbetrouwbaar geworden. “Onrendabele” buslijnen worden geschrapt. Behalve Zuid-Holland deelden volgens Nieuwsuur de afgelopen jaren ook Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht boetes uit aan falende busbedrijven.
Koen Haegens in Bus-soap (Groene.nl)
Berichtnavigatie
Reacties (0)
Voeg nieuwe reactie toe
Wij tolereren geen: racisme, seksisme, transfobie, antisemitisme, ableisme enz.