Wij Zijn Geen Uilskuikens !
December, de maand van overconsumptie. In die consumptiegolf ook een nummer van Le Monde libertaire (nr. 1856). Maar wij zijn geen kalkoenen (dindes) – ook wel uilskuikens. Een deel van het nummer gaat over de afwijzing van de bedoelde overconsumptie op velerlei vlak.
Anarchisme en moraal
In dit nummer wordt teruggekomen op de onverkwikkelijke actie in Saint-Imier (Zwitserland) waarover in het vorige nummer van Le Monde libertaire (LMl) verslag gedaan werd (zie Online). Het ging over de aanval op de Franse boekenstand door een (anarchistische) ‘moraalpolitie’ (er zouden verkeerde boeken aangeboden worden). In het decembernummer voert een auteur een korte tekst van de Italiaanse anarchist Errico Malatesta (1853-1932) op om de moraal van het verhaal te zoeken. Het is een artikel uit 1896 in L’Anarchia, ‘Vergissen en remedies’.
1896 dus. Malatesta merkt op dat velen zich anarchist noemen. ‘De doctrines die over anarchisme verschijnen zijn onderling uiteenlopend en tegenstrijdig. Vele hebben niets te maken met onze ideeën. Natuurlijk kunnen we anderen niet beletten om een naam te gebruiken die zij kozen. Wat wij wel kunnen doen is ons onderscheiden van hen, die een concept van anarchie hebben dat verschilt van het onze’.
‘Zo is het niet zelden om anarchisten te ontmoeten die de moraal ontkennen. Maar zij vergeten, schrijft Malatesta, dat naast de bestaande moraal, inclusief de regels door pastoor, dominee en bazen gehuldigd om hun overheersing zeker te stellen, ook andere regels voorkomen, zonder de welke elke vorm van sociaal samenleven onmogelijk zal zijn. Die anarchisten vergeten dat krachtig in opstand komen tegen elke opgelegde regel, niet wil zeggen afzien van alle moraal. Zij vergeten dat op redelijke manier een bestaande moraal bestrijden, meebrengt daar een in theorie en praktijk betere moraal tegenover te zetten. Waar zij dat nalaten eindigen zij door immoreel te worden in de absolute zin van het woord. Dit betekent dat deze mensen zonder gedragsregels, zonder criteria die hen in hun acties leiden, zich passief overgeven aan hun impulsen van het moment’.
‘Terwijl wij de actuele moraalmaatschappij bestrijden, aldus Malatesta, plaatsen wij tegenover de individualistischemoraal van de bourgeoisie, zoals de moraal van de competitie en de concurrentie, de moraal van de liefde en van de solidariteit. Bovendien proberen wij instituties op te zetten die beantwoorden aan onze opvatting over gedrag tussen mensen’.
Wat verder ter tafel komt
Kernenergie. Het idee is in Frankrijk zes nieuwe kerncentrales te bouwen te beginnen in 2028 (met nog eens acht stuks in optie – zo wil ‘keizer’ Macron). Die zes moeten klaar zijn in 2035. Het betreft bestuurlijke de categorie ‘grote werken’, dus zullen ze door vertragingen en meer, pas in 2040 of daaromtrent draaien (en zeker tweemaal duurder zijn dan begroot). Maar was het jaar 2030 niet als datum genomen voor een aanmerkelijke CO2 reductie? We worden voor uilskuikens gehouden.
Echter ook het probleem van het water is onopgelost: water voor de koeling, vergiftiging van het grondwater (drinkwatervoorziening). Zie over drie pagina’s van LMl onder de titel ‘De impact van kernenergie op water’.
Oorlog. Over een aantal pagina’s verspreid is aan de orde Israël/Palestina, ‘Hamas, vijand van het volk’; gevoerde burgeroorlogen: ‘Spanje, uitgommen van woorden om de geschiedenis te vergeten’, ‘Chili con carne, Van Allende tot de staatsgreep van Pinochet’.
Zelfdenken, want we zijn geen uilskuikens. Dit valt op te merken aangaande de serie van drie artikelen over drie manieren die worden gebruikt om de gedachten van de massa’s te kneden: (1) fabricage van onkunde, (2) kweken van ‘instemming’ en (3) opinievorming. Tegengif is lezen. De boekenrubriek in LMl is er informatief voor.
Thom Holterman
Le Monde libertaire, 56 blz., prijs 4 euro.
Reacties (0)
Voeg nieuwe reactie toe
Wij tolereren geen: racisme, seksisme, transfobie, antisemitisme, ableisme enz.