“Ik betaalde Lupi Coffee eigenlijk om proefdagen te werken”
Ik kreeg te horen dat ik een barista-opleiding moet volgen voordat ik daar aan de slag kan, wat me 290 euro zou kosten. Omdat ik weinig horecaervaring had, dacht ik dat dit normaal was. Verder had ik er zin in om samen met anderen een officiële barista training te doen en meer te leren over koffie, om alles te leren wat een goede barista moet weten en kunnen. Ik had geen referentie of 290 euro duur is, dus ik heb het gewoon betaald. Opgewonden en nerveus ging ik naar de eerste dag van de “barista cursus”. Het was waarschijnlijk de meest teleurstellende werkgerelateerde ervaring die ik ooit heb gehad. In plaats van met anderen in een professionele setting te leren hoe je een goede barista wordt, stond ik alleen in de winkel met meneer Akef. Het enige dat ik de hele dag heb geleerd, is water met zeep schuimen. Aan het einde van de dag, na vier uur schuimend water, vertelde meneer Akef me dat als ik twintig keer achter elkaar perfect kan schuimen, ik er klaar voor ben en kan gaan, anders moet ik opnieuw beginnen. Ik weet niet zeker of dat psychologisch zo gunstig is. “Barista cursusdag” twee, drie en vier waren in de winkel in Leiden, waar ik met de assistent bedrijfsleider heb geleerd hoe je de winkel opent, de kassa gebruikt, klanten bedient enzovoorts. Dit verdient eerder de omschrijving proefdag in plaats van barista cursus. Ik weet niet zeker of stofzuigen, dweilen en schoonmaken van de winkel deel uitmaken van een barista-cursus. Eigenlijk betaalde ik ze om proefdagen te werken, klanten te bedienen en winst te maken voor het bedrijf. Ik kreeg te horen dat mijn “barista-cursus” is afgelopen en dat ik betaald krijg voor mijn werk zodra ik de winkel alleen kan runnen. Ik had toen al moeten vluchten. Maar aangezien ik al 290 euro aan hen had betaald, wilde ik het de moeite waard maken en mijn geld terugverdienen. Ik kreeg ook pas te horen dat ik niet zou worden betaald voor het schoonmaken nadat ik al voor de cursus had betaald. Dus bonden ze me in feite aan de plek door me te laten betalen voordat ze hun belachelijke werkomstandigheden onthulden. Ik denk dat je je goed kan voorstellen hoe ik het werk vanaf dat moment heb ervaren. De lijst met problemen waarmee ik te maken kreeg, was erg lang. We waren doordeweeks altijd alleen in de winkel en een shift was zo’n tien uur. Aangezien er niemand anders was, was het onmogelijk om een lunchpauze te nemen. Toch werd een lunchpauze van een uur van onze lonen ingehouden. We sloten de zaak elke dag om 18:00 uur nadat we tien uur achter elkaar hadden gewerkt. We moesten uitloggen bij het systeem en vervolgens bij de kassa. Daarna moesten we de winkel schoonmaken. Omdat we werden betaald op basis van ons inklokken en uitklokken bij de kassa, kregen we niet betaald voor het schoonmaken. Bovendien dreigden ze ons dat we niet betaald zouden krijgen als we niet goed genoeg zouden schoonmaken.
Niklas in Baristas doen hun verhaal over de werkomstandigheden bij Lupi Coffee (horeca-united.nl)
Berichtnavigatie
Reacties (0)
Voeg nieuwe reactie toe
Wij tolereren geen: racisme, seksisme, transfobie, antisemitisme, ableisme enz.