Forum voor Anarchisme
ArtikelenDe AnarchokrantDossiersEventsWiki // Hulp bronnenContact // InzendingForum
|
anarchokrant16 juni 2025

De NAVO in je hoofd

Author: Globalinfo.nl | GEPLAATST DOOR: De Anarchokrant | Bron: globalinfo.nl

e moeten de volgende oorlog in gemanipuleerd worden, en aangezien oorlog tegenwoordig een allesomvattend, ongelofelijk ingewikkeld en peperduur gebeuren is, worden kosten noch moeite gespaard om de bevolking op gang te krijgen.

16 juni, 2025 5 min leestijd

(Foto picryl.com, publiek domein, demonstratie tegen NAVO-top in Amsterdam in 1969. Nationaal Archief, CC0)

Anders dan ons door politici en andere machthebbers voorgehouden wordt, is een bevolking doorgaans helemaal geen groot liefhebber van staatsgeweld en oorlog. Zeker niet als ze er zelf door kunnen sterven, of hun kinderen. Bevolkingen moeten doorgaans opgezweept worden om ‘ hun’ staat te steunen als die terreur wil gaan uitoefenen. Noam Chomsky vertelt dat altijd, en kan er dan goed onderbouwde historische onderzoeken bij aanhalen.

We zijn nu weer flink op weg naar het opjutten en opbouwen van een oorlogsmachine. Daarvoor zijn grote investeringen nodig, en het is nu de bedoeling dat we er allemaal van overtuigd zijn dat er anders Groot Gevaar dreigt. Momenteel zou dat een oude boeman zijn, namelijk ‘ De Russen’ . Terwijl die niet eens in staat zijn een buurland in te nemen, zou die ons bestaan bedreigen en daarom moeten we de samenleving drastisch militariseren en heel veel geld aan bewapening en leger besteden.

Bij het ophangen van dat verhaal speelt de NAVO een centrale rol. Die moet allereerst als een onomstreden en onpartijdige instelling neergezet worden, waar je niet zonder kunt en die als een soort nieuwe kerkvader voor rust en orde zorgt. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Daar moet hard voor gewerkt worden door een groot apparaat aan reclameprofessionals. Als je goed om je heen kijkt, zie je af en toe een flard van hun werk, met name nu die NAVO-top in Den Haag afgerold moet worden.

Het werk van de oorlogs-PR is des te harder nodig omdat er op allerlei plekken weer oorlogen aan komen loeien, waar de doorsnee burger niet blij mee is en geneigd is vraagtekens bij te zetten. Gaza bijvoorbeeld, en die aanval op Iran van daarnet. Uitgevoerd met 200 Israëlische gevechtsvliegtuigen, waar Nederland onderdelen voor heeft geleverd, en dat graag wil blijven doen. Hoe verkoop je dat? En hoe verkoop je vooral dat dat nog lang niet genoeg is, dat er veel meer belastinggeld naar militaire zaken moet en half Nederland militair oefengebied wordt?

De NAVO heeft natuurlijk al veel langer een PR-afdeling. Net als bij gewone bedrijven, is het niet de bedoeling dat de bevolking weet dat er reclame aan het werk is. Dat het Amsterdamse ‘debatcentrum’ De Balie programma’s draaide waar de NAVO voor betaald had, bleek pas toen de directeur van De Balie een blogger aanvloog – letterlijk – die hem er een kritische vraag over stelde.

Nu de NAVO-top nadert, zie je ook steeds meer aanpalende ‘civic programs’ van de militaire instelling in Nederland ontvouwd worden. Zo was er een wedstrijd uitgeschreven voor graffiti kunstenaars, die een voorstel voor een muurschildering mochten insturen. De winnaar ziet zijn/haar propagandatekening dan echt uitgevoerd worden. Voor de rest wordt iedereen die graffiti aanbrengt uiteraard zo veel mogelijk achterna gezeten en opgesloten door politie, maar dat wordt er niet bij verteld.

Op het jeugdjournaal, waar onze voormalige en eeuwig ginnegappende premier (*) graag trots opgevoerd wordt als orakel, werd de NAVO kort samengevat – heb ik uit tweede hand – als een ‘instelling die voor onze vrede en veiligheid moet zorgen’. Dat is dus wat uw kinderen ingeprent krijgen van de kant van de publieke omroep.

Daarnaast heb je de aandoenlijke ‘tour over vrede en veiligheid’ die sinds januari door het land hobbelt en waar samen met het Ministerie van ‘Defensie’ en Clingendael en dat soort instellingen leuke games (‘e-sport’ noemen ze dat tegenwoordig) en fototentoonstellingen, en natuurlijk weer ‘debatten’ door georganiseerd worden.

‘Defensie’ wil dolgraag ‘in gesprek met jongeren’ en doet op haar eigen manier een duit in het zakje. Ze doen dat dan samen met ‘educatieve theatermakers’ die er dus ook nog een slaatje uit weten te slaan. Net als opkomst bij verkiezingen, moet de ‘sneuvelbereidheid’ onder jongeren opgekrikt worden en kennelijk zijn er acteurs die zich daar tegen betaling voor lenen.

En dit is nog maar een deel van alle reclame-activiteiten rond de NAVO-top. In Den Haag wordt natuurlijk extra op de bevolking gemikt en kun je al vanaf 12 juni genieten van het Just Peace Festival, onderdeel van Road to Summit en allemaal natuurlijk niet honderd procent onder de vleugels van de militairen, maar zonder een onvertogen woord tegen hen.

Sinds Rusland Oekraïne heeft aangevallen is ook een flink deel van wat voor links moest doorgaan op de militaire wagen gesprongen. Zelfs de anarchisten in Appelscha – die ooit zo goed wisten waar het om gaat, en aan de wieg stonden van het antimilitarisme zijn bevangen door staatsoorlogskoorts, dat ze mede wordt aangepraat door mensen die uit Oekraïne zijn gevlucht (en hier komen vertellen dat de oorlog daar met alle middelen gevoerd moet worden, maar dan kennelijk niet door henzelf). Op de laatste Pinksterlanddagen schijnt daar zelfs een brochure over de NAVO-top (pdf) in beslag genomen te zijn met als argument dat het ‘ pro-putin propaganda’ zou zijn.

De tour over vrede en veiligheid hoeft daar dus niet meer langs, die kids zijn al vakkundig het pad van de militaristische tour ingeslagen.

De NAVO is er trouwens ook om de cultuur te verdedigen, als je daar nog over twijfelde.

Voor al de rest: 21 juni tegentop, 22 juni demonstratie

(*) Mark Rutte zou eigenlijk voor de rest van zijn leven op zijn minst verboden moeten worden om nog een publieke taak uit te voeren, gezien de manier waarop hij voor zijn eigen carrière de vloer heeft aangeveegd met democratische waarden en belastinggeld doordat hij in juli 2023 besloot zijn eigen kabinet op te blazen met een racistische campagne, zodat hij door kon schuiven naar hoofd van de NAVO. Aan die carrière move hebben we het kabinet Wilders/Schoof te danken, en die gruwelijke Yeşilgöz.

Reacties (0)

Voeg nieuwe reactie toe

Wij tolereren geen: racisme, seksisme, transfobie, antisemitisme, ableisme enz.